FIKS IT
Afskrivning af anlæg i
Business Central
Afskrivning af anlægsaktiver kan opsættes til at køre automatisk i Dynamics 365 Business Central. Det kan hjælpe dig med at være på forkant og spare dig mange timers arbejde.
afskrivning af anlægsaktiver – helt automatisk
Microsoft Dynamics 365 Business Central er afløseren for NAV og Navision. Vidste du, at du kan spare tid og ressourcer og holde dig ajour med afskrivningerne ved at opsætte Business Central til at foretage automatiske afskrivninger på anlægsaktiver som maskiner, biler og inventar?
Når årsregnskabet skal indberettes, kan der godt være panik før lukketid. Har du selv eller din regnskabschef taget en all-nighter en gang imellem for at få bundet sløjfe på det forgangne års regnskab, så det hele er klar til revision? Har man ikke lige foretaget de der irriterende indtastninger løbende, kan det jo tage sin tid at få gravet alle posterne frem og bogføre og afstemme dem. Men behøver det være så bøvlet?
Vi siger nej. For i Business Central er det muligt at foretage automatisk bogføring, så du kan afstemme dit regnskab løbende uden en masse manuel indtastning. Du kan med andre ord være permanent parat til revision uden at bruge tid på at regne og taste. Det burde være for godt til at være sandt, men atter siger vi nej. Det er både sandt og hurtigt.
Afskrivning af anlæg er et godt eksempel på den automatisering af regnskabsførelsen, du kan opnå med Dynamics 365 Business Central, der tidligere var kendt som NAV og Navision. Det skal bare opsættes korrekt. Under Anlægsmodulet i Business Central kan du selv definere, hvordan og over hvor længe du vil afskrive anlægsaktiver som fx maskiner, biler og udstyr. Når det hele først er tastet ind, kan du med en enkelt handling foretage fx en månedlig bogføring af afskrivninger på samtlige dine anlægsaktiver.
Perspektiver
Efter at have opsat dine anlægskladder på den rette måde, skal du kun tænke på at foretage en månedlig kørsel for at være helt opdateret med dine afskrivninger. Det betyder, at det ikke længere er nødvendigt at lave maraton-sessioner for at finde, ordne og bogføre regnskabet for næsten et år tilbage, før du er klar til revision.
Netop opsætningen kræver tid og sandsynligvis en engangsinvestering i konsulentbistand, men hvor længe går der, før den har tjent sig hjem igen? Lad os antage, at en konsulent bruger fem timer på at indtaste og definere dine afskrivninger og derefter noget tid på at oplære dig og dine medarbejdere i at blive selvkørende i systemet. Og lad os derefter antage, at du eller en af dine medarbejdere bruger 1-2 timer om måneden på at overføre data fra et regnskabsprogram og foretage beregningerne manuelt. Så går der mindre end et år…
Hertil kan vi eliminere risikoen for taste- og regnefejl, som altid vil være forbundet med den manuelle bogføring. Og som jo altid er til stede, når vi mennesker udfører opgaver. Den medarbejder, som plejer at stå for bogføringen, kan pludseligt klare opgaven på to minutter om måneden og får derfor frigjort en masse tid til at tage sig af mere udfordrende og værdiskabende opgaver.
Så endnu engang må vi tage nej-hatten på og sige nej tak til bøvlet.
Indvendinger
”Kan vi nu stole på, at maskinen regner rigtigt hver ENESTE gang?” Det korte svar er: Ja, det kan I godt. Men det er meget naturligt og forståeligt at føle et vist tab af kontrol, når du giver slip på håndteringen af de enkelte poster. Det kan måske føles grænseoverskridende, når Business Central derefter foretager samtlige beregninger på et øjeblik. Måske vil du endda føle dig lidt til overs… Vores råd kunne være, at du i starten foretager alle de stikprøveefterregninger, du føler behov for. Efterhånden som du aldrig finder fejl, vil du begynde at sætte pris på automatiseringen og bruge tiden på noget sjovere. Sikkert noget du alligevel har udskudt i lang tid.
Brug din konsulent og få gode vaner
Beslutter du dig for at sige nej til bøvl og ja til at spare tid med automatisk bogføring, så sørg for at få mest muligt ud af det. Systemet skal arbejde for dig, ikke omvendt. Du får brug for kompetent hjælp og vejledning til at oprette din anlægskladde, opsætte parametre og importere data fra Excel, C5 eller et andet regnskabsprogram.
En konsulent kan lære dig at blive selvkørende i systemet og besvare dine spørgsmål.
Udnyt også konsulentens ekspertise til at hjælpe jer med at grundlægge gode vaner. Fx kan I lægge en plan for at lave en kørsel med jævne mellemrum, så I altid er på forkant. Det gælder også om at være på forkant med lovgivningen på afskrivningsområdet. Lovgivningen kan ændre sig, og en konsulent kan fortælle, om jeres praksis lever op til gældende lovgivning. Så slipper du også for bøvl med revisionen.
Seneste blog indlæg

Office 365 bliver til Microsoft 365
FIKS IT Office 365 bliver til Microsoft 365Den 21. april 2020 ændrede Microsoft navnene på deres Office-pakker fra Office 365 til Microsoft 365. Indholdet og priserne er der ikke lavet om på.Men hvorfor valgte man så at tage dette skridt?Office 365 bliver til...

Hvad er et ERP-system
FIKS IT Hvad er et ERP-system? Helt kort fortalt, så står ERP for ”Enterprise Ressource Planning” og er et software program. Nu det er slået på plads, hvad er et ERP-system så? Hvad er et ERP-system? Et ERP-system bliver til dagligt omtalt som...

Teknisk gæld
FIKS IT Teknisk gæld - og hvordan du slipper af med denTeknisk gæld er noget der opbygges over tid, når IT-systemer, programmer og hardware forældes. Det kan koste på produktivitet, sikkerhed, konkurrenceevne og medarbejdertilfredshed, hvis gælden ikke håndteres.Hvad...